USA, Santa Barbara, Jungle Book Ballet (State Street Ballet)

24.3.2019, La Granada Theatre, Santa Barbara

State Street Ballet, music Milan Svoboda, choreography by Rodney Gustafson

Nové nastudování po10 letech / New study after 10. years

Magie džungle pod baldachýnem Granady

Nedělní představení Kniha džunglí, přenesená do lahodné živé džungle vytvořené State Street Ballet, byla ztělesněnou vizí krásy.

Bohatě vyvinuté zvířecí postavy tančily v živých rytmech promyšleně poutavé partitury, která byla dokonale navržena tak, aby zabydlela vyprávění knihy Rudyarda Kiplinga Kniha džunglí a přenesla publikum na uspokojivé safari.

Mauglí (chlapec z džungle), tančený Francoisem Llorentem, držel a vyjadřoval neomezenou energii a půvabnou synchronizaci s hudbou i svými kamarády. Sada byla výjimečná a výška Granady byla využita efektivně a naplno. Absolutní třešničkou na výpravě byla proscéniová zástěra, která znovu vytvořila baldachýn džungle s řadou efektů, které při podsvícení evokovaly esenci zapařené džungle.

Vynikající výkony byly v tomto díle všude, ale nejpozoruhodnější bylo prolínání tance a zkroucení, které výtečně napodobovalo krajtu Kaa od Deise Mendoncy.

Úžasnou choreografii provedl Rodney Gustafson, zakladatel a výkonný/umělecký ředitel SSB; partituru, která byla výjimečná a poskytla základ, který si toto představení zasloužilo, složil Milan Svoboda (který na představení přicestoval z Evropy); pozoruhodnou výpravu připravil Jean-Francois Revon; atmosféru džungle vytvořil světelný design/produkční manažer Sammy Jelinek; kouzelné kostýmy ušily na míru A. Christina Giannini a Nicole Thompson; Baletními mistry pro představení byly Marina Fliagina a Paola Hartley.

.

Zvířecí aktivisté: State Street Ballet obnovuje Knihu džunglí

Něco na původní partituře českého skladatele a dirigenta Milana Svobody k divadelní inscenaci Kniha džunglí upoutalo pozornost uměleckého ředitele State Street Ballet Rodney Gustafsona, když před více než deseti lety přišla nabídka s návrhem využít ji k vytvoření originálního plnohodnotného dlouhé dílo založené na sbírce povídek oblíbeného Rudyarda Kiplinga. Příběh o dobrodružstvích malého chlapce jménem Mauglí, který byl vychován smečkou vlků v džungli, byl mnohokrát adaptován pro jeviště, televizi a, což je nejslavnější, v klasickém animovaném filmu Disney z roku 1967.

Ale balet byl něco nového.

"Dostávám spoustu věcí od skladatelů a designérů. Ale z nějakého důvodu mi to přišlo jako nápad, který mě zaujal," řekl Gustafson. "Ten příběh jsem samozřejmě četl jako dítě. Líbilo se mi, že to nebyl typický balet. Díval jsem se na mnoho různých příběhů, od Hanse Christiana Andersena po Huckleberryho Finna, chtěl jsem hlavního hrdinu, který by nebyl ženou. Ale hlavně Hudba byla tak melodická a symbolická a velmi podobná soundtracku a téměř celá velmi optimistická, že se díky ní cítíte dobře, což vede k choreografii."

A tak se Gustafson a Gary McKenzie pustili do kreativní choreografie pro Knihu džunglí, pomocí pohybů zprostředkovali vztahy, boje a spojenectví mezi Mauglím a zvířecími postavami v mystické zemi vlků, hadů, opic a panterů, při příchodu- věkový příběh, který uchvacuje publikum již více než století. Když měla The Jungle Book od State Street premiéru v roce 2009, byla oslavována jako „radost pohledět“ a „vizuálně ohromující“, poté absolvovala turné po celé Kalifornii a na jihozápadě, než se vrátila na reprízu v Granadě v roce 2011.

O osm let později baletní soubor oživuje práci pro jediné představení v Granadě v neděli 24. března odpoledne. I když Kniha džunglí z roku 2019 není úplně jiné zvíře, došlo k výraznému přepracování. Když před dvěma lety McKenzie odešel do důchodu, William Soleau, pobídnutý dlouholetou choreografií hosta State Street, nastoupil jako spoluumělecký režisér: „Rozhodli jsme se, že se na to podíváme znovu,“ řekl Gustafson. "Je tu spousta nových věcí; bylo to obnoveno."

Soleau se dotkl řady sekcí, řekl Gustafson, když si všiml minulosti svého spoluchoreografa v divadle i tanci. "Prošli jsme celý díl, který byl trochu nesourodý, protože v segmentech, které jsme s Garym dělali předtím, děj neplynul tak dobře, jak by mohl. Bill je mistrovský v tom, že to celé bylo velmi vyrovnané."

Dramatičtější je další nová choreografie Kassandry Taylor Newberry, která nahradila většinu McKenzieho bojových scén a souhru opic, řekl Gustafson. "Má styl, který je hip-hopový a velmi jedinečný, odlišný od všeho, co byste viděli. Pocházím z klasického baletu, Bill je současný, ale ona je prostě geniální mladá choreografka, která je tak mimo škatulku." věci, které dělala, byly prostě skvělé."

Mezitím propracované a barevné kostýmy zvířat od A. Christiny Giannini, které v roce 2009 tak zaujaly děti i dospělé, byly pro tuto inscenaci aktualizovány o další nové návrhy Nicole Thompsonové. Ve skutečnosti je hojnost zvířátek součástí toho, co Gustafsona na příběhu přitahovalo jako první.

"Téměř všichni v baletu, kromě několika postav, jsou zvířata, a to je zajímavé, protože jsme mohli vytvořit pohyby vhodné pro tygra, pantera nebo opice. V našem repertoáru máme spoustu sofistikovaných věcí, dramata s tvrdou hudbou. Ale Někdy rád dělám inscenaci, která baví široké publikum.“

.

Uplynulo 10 let od premiéry State Street Ballet "Kniha džungle", taneční adaptace Rudyarda Kiplinga.

dětské příběhy.

Po vystoupeních v jiných městech se tento revival, který na mnoha místech představuje zbrusu novou choreografii, vrací do svého rodného města na jednodenní představení v neděli večer v Granadě. Tato „Kniha džungle“ se ani zdaleka neblíží verzi od Disneyho, ale soustředí se na Mauglího, chlapce z džungle, který žije v říši divů hadů, panterů, opic a vlků, když roste v muže a nevyhnutelně se přesouvá do světa lidí. Rodney Gustafson ze State Street Ballet příběhy zjednodušil a zefektivnil již v roce 2009. Od prvního úspěšného roku však pan Gustafson a jeho společnost zamýšleli představení aktualizovat. Společnost se obrátila na tři interní choreografy, aby dílo aktualizovali. Kassandra Taylor Newberry předělala bojovou scénu a sekci s opicemi a vnesla do jednání pozitivní a funky atmosféru. Megan Philipp pracovala na sekci páv; a William Soleau předělali celý konec spolu s prací od Marina Fliagina.

"Spousta choreografů nechce, abyste se dotýkali jejich choreografie," říká pan Soleau. "Ale Rodney nám důvěřuje a má takový typ osobnosti, který chce, aby bylo něco lepšího. To je docela úžasné." "Tohle bude - nechci říkat 'Kniha džungle 2' - ale tohle je rozhodně aktualizace , mnohem lepší.... Máme také tanečníky, kteří teď dělají věci, které by jiní dělat nemohli." Například předtím neměli Mauglího, který by uměl dělat trojité turné, a teď mají Francoise Llorenteho, Kubánce. taneční senzace, která je ve společnosti jeden rok, je neustále ohromena dovednostmi pana Llorenteho ve srovnání se světem tance, kterým pan Soleau prošel.

"Je to také jeden z nejskromnějších chlapů, které potkáte. Opravdu to nese," říká pan Soleau, "stejně jako Sayori Yamashita. Jsou spolu tak krásní, dokonalá dvojice""

Diváci, kteří viděli „Chaplin“ od State Street Ballet, poznají návrat Jamese Folsoma, který hrál hlavní roli – vrací se jako antagonista Shere Khan, tygr.

„Chtěl jsem, aby tato (nová verze) byla hořkosladší, říká pan Soleau. Takže jsme ten příběh přepracovali, abychom víc zatáhli za srdce."

Co se nezměnilo, je jazzová partitura českého skladatele Milana Svobody, který se zúčastní nedělní show. Hudbu původně složil pro samostatnou inscenaci pro Národní divadlo v Praze, pan Gustafson ji přivezl pro svoji show.

Původní kostýmy navrhla Christina Giannini, ale pro tuto verzi přišla Nicole Thompsonová přetvořit kostýmy, jako je páv.

Před touto návštěvou Granady se turné právě uskutečnilo do Flagstaffu a Fresna, stejně jako to dělají s jejich turné "Louskáček" během prázdnin.

"Ale pro tuto inscenaci je to prozatím ono," říká pan Soleau.